Все, що потрібно знати про гребні гвинти для правильного вибору

26.04.2018

У цій статті ви дізнаєтеся, як же все-таки правильно підібрати і купити гребний гвинт під свій комплект човен + мотор і чим вони відрізняються між собою. Отже, приступимо. Ми не будемо лити багато води і постараємося зробити нашу статтю максимально інформативною для того, щоб Ви зробили правильний вибір!

Перш за все, гвинт - це та деталь мотора, яка передає човну поступальний рух.

Гребний гвинт в роботі

Сучасні човнові мотори використовують шлицевую посадку гребного гвинта на вал редуктора.

Гребний вал човнового мотора

Гвинти різних виробників можуть мати різну кількість шліців. Наприклад, у гвинта SUZUKI на 15 кінських сил 10 шліців, а у гвинта MERCURY такої ж потужності їх 8. Також гвинти можуть відрізнятися діаметром ступиці, наприклад, редуктор SUZUKI більше, ніж редуктор мотора Mercury.

На гребному валу гвинт, як правило фіксується гайкою і контр-шплинтом. У більшості моторів використовується відведення вихлопних газів через ступицю гвинта - це більш ефективно в плані його коефіцієнта корисної дії. Такий гвинт має дефлектор (розширення на виході), щоб створити зону розрядження і знизити тиск на вихлопі, а отже і збільшити потужність мотора в цілому.

Дефлектор гребного гвинта

Щоб захистити редуктор мотора від пошкоджень при ударі гребного гвинта про грунт в них використовується спеціальна втулка демпфер. Як правило, вона туго впрессована в корпус гвинта, але деякі моделі мають змінну втулку для можливості установки одного і того ж гвинта на різні мотори.

Гумова втулка гребного гвинта

У човнових моторах невеликої потужності іноді використовується посадка гребного гвинта на шпонку. Для цього на втулці гвинта є спеціальні пази і в разі удару гвинта об перешкоду шпонка ламається, тим самим захищаючи від пошкодження дорогий редуктор мотору.

Шпонка гребного гвинта

В таких моторах вихлоп відпрацьованих газів здійснюється через окремий отвір під антікавітаціоною плитою мотору. Це не так ефективно, як вихлоп через гвинт, але теж працює.

У більшості човнових моторів використовується двох, трьох і чотирьох лопастневі гребні гвинти. Двухлопастні гвинти, як правило, встановлюють на малопотужні мотори і електромотори.

Трьохлопастневий гвинт забезпечує найбільшу швидкість човна, при цьому буде працювати, як на мінімальних, так і максимальних швидкостях, зберігаючи ККД і низький рівень вібрації.

Четирёхлопастний гвинт ми рекомендуємо купувати, якщо потрібен хороший упор на старті, наприклад, при буксируванні лижника або різних атракціонів. Також рівень вібрації на такому моторі нижче, особливо це помітно на потужних моторах. Багато хто також відзначають більш плавний хід на таких гребних гвинтах.

За інших рівних зі збільшенням швидкості ефективність четирёхлопастного гвинта буде знижуватися, а трьохлопастневих навпаки збільшуватися.

Порівняння гребного гвинта з нержавіючої сталі та алюмінію

Основна перевага сталевих гвинтів – це можливість зробити їх лопасті більш тонкими. Наприклад, якщо порівняти зазначену товщину на сталевому і алюмінієвому гвинті однієї потужності, то можна виявити що товщина лопасті сталевого гребного гвинта майже в три рази менше, ніж на алюмінієвому. А це значить , що у сталевого гвинта менше втрати на тертя і вище ефективність в цілому, тому сталеві гвинти широко застосовуються на швидкісних човнах і катерах.

Ну і звісно ж, що сталь набагато краще протистоїть кавітаційному та звичайному механічному руйнуванню, але слід враховувати, що при жорсткому контакті з грунтом сталеві гвинти руйнуються та вигинаються і під час нього передають більш суттєві навантаження на шестерні редуктора мотору. Тому зі сталевим гвинтом слід бути ще більш обачливим на мілководді.

Основні параметри гребного гвинта и їх маркування

Крім кількості лопастей й матеріалу виготовлення є ще кілька важливих параметрів, за якими проводиться підбирати гвинт – це його діаметр і крок.

Діаметр гвинта - це діаметр кола, яке утворюють кінчики його лопастей при обертанні.

Діаметр гребного гвинта

Крок гвинта – це відстань, яку пройде гвинт за один повний оберт в щільному середовищі. Чим більше крок, тим ця відстань більше.

 Крок гребного гвинта

Діаметр і крок гвинта виробники, як правило, вказують або на ступиці, або безпосередньо на лопасті. Також ці параметри дублюються на коробці упаковки.

Варіантів маркування буває декілька і вони відрізняються від виробника до виробника, але все ж розібратися в ній досить просто.

Наприклад, маркування Y15 9 1/4 X 9 позначає гвинт для мотора Yamaha потужністю 15 кінських сил, діаметром 9 1/4 дюйми і кроком 9 дюймів. Або інший приклад маркування у гребних гвинтів Solas – Y8 3x8.5x7RB позначає гвинт для мотора Yamaha трилопастевий з діаметром 8.5 дюймів і кроком 7 дюймів. Абревіатура RB позначає праве обертання. Як бачите все не так вже й складно.

Гвинти з великим кроком, називаються швидкісними, а з меншим - вантажними - це обов'язково треба враховувати при покупці нового основного або додаткового гвинта для мотора. Крок гвинта це ніби різьблення на самонарізі, з більшою різьбою він швидше загортається, а й крутити його набагато важче. Тому установка швидкісного гвинта не завжди дає приріст швидкості, а іноді і навпаки. Теж можна сказати і про діаметр, чим він більший, тим краще упор гвинта. За допомогою більшого діаметра можна збільшити тягові характеристики двигуна, але програти в швидкості, але треба враховувати, чи здатний ваш мотор по потужності забезпечити нормальну роботу з таким гвинтом.

Правильний вибір гребного гвинта - підбір та заміри

Для правильного вибору гвинта можна і потрібно використовувати тахометр, щоб розуміти на скільки розкручується двигун для човна на тому чи іншому гвинті і яку при цьому забезпечує швидкість човна.

Наприклад, на гвинті з кроком 9 човен йде зі швидкістю 29 км /год при оборотах 5400 об /хв, міняємо наш гвинт на гвинт з кроком більше, швидкість трохи виросла до 33 км /год і при цьому обороти впали до 5280 об /хв, ставимо ще більш швидкісний (більше крок ) гвинт і бачимо що скорочть впала до 27,7 км /год і при цьому обороти 5010 об /хв! А це значить, що наш мотор вже не може розкрутитися через встановленого гвинта, обороти падають і відповідно швидкість теж.

Саме так можна експериментально, змінюючи крок і діаметр гвинта, підібрати оптимальні параметри найбільш ефективного серед них для вашого комплекту човен + мотор. Універсальних рішень не існує, то що добре працює на одному комплекті, може погано працювати на іншому.

Популярні категорії
Популярні човни

Коментарі до сторінки
Коментарі відсутні
Залишити свій відгук?
Безкоштовна доставка по Україні

Для замовлень від 3000 грн.

Доставка замовлень в регіони

Нова Пошта, Укрпошта, Justin та ін.

Підписуйся та будь першим!

Інформація про знижки, акції та спеціальні програми.



Замовлення зворотнього дзвінка